Thursday 14 March 2013

Sabar Itu Indah



-: Daripada surah Al-baqarah ayat 268 yang bermaksud

286.  Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya. (mereka berdoa): "Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami tersalah. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau bebankan kepada kami beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang sebelum kami. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tak sanggup kami memikulnya. beri ma'aflah Kami; ampunilah Kami; dan rahmatilah kami. Engkaulah penolong kami, Maka tolonglah kami terhadap kaum yang kafir."


kata-kata hikmah
Bila engkau letih dan hilang semangat dalam mengejar kejayaan..
Allah tahu betapa engkau sedaya upayamu,
Bila tangisanmu berpanjangan dan hatimu dalam kedukaan,
Allah mengira setiap titisan air matamu…
Bila engkau merasakan hidupmu ketinggalan dan masa telah meninggalkan,
Ingatlah Allah masih setia di sisimu..
Moga engkau kuat menghadapi mihnah dari Allah s.w.t

Sabar sesuatu perkataan yang mudah untuk kita tuturkan tetapi sangat payah di amalkan. Kadangkala kita mudah menasihati orang yang berada dalam kesusahan supaya dia bersabar dalam menghadapinya. Akan tetapi seandainya ia sendiri yang berlaku kepada kita apakah kita mampu untuk mengatakan “sabar”. Sepertimana Allah tidak akan membebani seseorang sesuai dengan kesanggupannya dan ia akan mendapat pahala dari kebajikan yang ia usahakan.  Rahmat Allah akan datang di saat kita hampir putus asa akan ujianNya, ia datang bukan lambat atau cepat tapi datangnya ia adalah pada masa yang tepat.

Didalam buku La Tahzan hasil nurkilan Dr.Aidh bin Abdullah Al-Qarni ada menyatakan tentang sabar. Menurutnya “bersabarlah sebagaimana kesabaran orang yang yakin  akan datangnya pertolongan Allah, orang tahu akan sebaik-baik tempat kembali , orang yang mengharapkan pahala dan orang yang mengharapkan terhapusnya dosa. Bersabarlah meskipun anda menghadapi pelbagai persoalan hidup dan menghalangi jalan yang anda tempuhi .sesungguhnya pertolongan akan datang setelah kesabaran,kelapangan akan datang setelah kesusahan dan kemudahan akan datang setelah kesulitan.

1 comment: