Wednesday 22 May 2013

Kisah Hidupku Universiti

BAB 1
kali pertama ku menjejakkan kaki ke Bandar Nilai di Negeri Sembilan hatiku makin teruja bukan 
disebabkan Bandar Nilai ini yang membuat hatku teruja tetapi perasaan aku berdebar disaat kereta yang  sedang aku naiki ketika ini sedang menuju ke tempat yang selama ini aku tunggu-tunggu. USIM atau nama panjangnya Universiti Sains Islam Malaysia inilah tempat yang akan aku teruskan pembelajaran aku di sini. selepas tamatnya aku di Sekolah lamaku aku terus menyambung pelajaranku di sini, dengan kelayakan STAM yang aku ambil menyebabkan aku mendapat tawaran belajar disini. Entah apa rasanya belajar di universiti ini, selama ini aku merasakan diri ini masih lagi budak dan tidak matang tetapi dengan menjejakkan kaki di usim aku merasakan bahawa aku sudah pun mula meningkat dewasa lagi-lagi dengan gelaran mahasiswa yang sering digelar oleh pelajar universiti.

akhirnya aku sudah sampai ke tempat yang di tujui iaitu di Stadium Tertutup Nilai inilah tempat untuk aku dan kawan-kawan baruku akan berdaftar. sedang aku keluar dari keretaku aku melihat ramai pelajar-pelajar bersama dengan ibu-bapa masing-masing sedang menunggu anak-anaknya didalam yang sedang berdaftar. hatiku berkata "wah! meriahnya ramai orang yang datang sini untuk mendaftar, dapat kawan barulah aku kali ni, yes bestnya,". Dengan semangatnya aku pergi menuju di dalam untuk mendaftar sedang keluargaku pergi menunggu aku diluar dewan. Setelah selesai mendaftar aku harus menuju ke tempat dimana aku akan tinggal iaitu di asramaku Nilam Court. Aku terfikir entah dimanalah terletaknya asrama Nilam Court ni kebiasaanya di setiap universiti ada asrama di dalamya tetapi bila melihat universitiku kelihatanya tidak ternampak bangunan-bangunan yang banyak dan ramai pelajar di sini sepertinya tidak akan menuju ke sana. Aku buntu apa yang harus aku katakan pada ayahku nanti apabila dia bertanya tentang asramaku.

" mana tempat asrama yang akan kau duduk nanti , dekat dalam universiti tu ke," kata ayahku kepadaku. Aku menjawab dengan lembutnya " dekat Nilam Court tapi pica tak tahu kat mana asrama tu," dengan nada mendatar aku menjawab. "macam mana ni nampaknya kena tanya orang," ujar ayahku dengan memberi pandangannya. Sedang kami buntu apa yang harus dilakukan tiba-tiba ayahku ternampak seseorang yang dikenalinya dengan semangatnya dia memanggil lelaki itu "man!!! sini-sini ya Allah kau buat apa kat sini,"  lalu    
lelaki itu pergi menemui lelaki yang sedang memanggilnya, "lah... abang hair ke ingatkan siapa yang panggil tadi, tak saya memang kerja kat sini sebagai driver bas," ujarnya. Ayahku ku lega apabila mengetahuinya lalu  dengan pantasnya ayahku meminta pertolongan darinya untuk menunjukkan jalan diamanakah terletaknya asramaku . Alhamdulillah dengan tidak keberatan dia boleh menunjukkan jalan akhirnya masalah kami selesai juga. 

Setelah beberapa minit akhirnya aku sampai ke Nilam Court ternyata masih ramai lagi yang sedang mencari rumah untuk mereka tinggal. Aku meneruskan perjalananku menuju ke tempat daftar dan terus mencari rumahku entah siapalah yang akan tinggal sekali dengan aku. walaupun kunci rumah ada ditanganku tetapi kali ini aku buntu entah yang mana satu bangunan aku kerana terlalu banyak blok di situ dan itu menambah kepeningan aku . " ish, mana pulak rumah aku ni apasallah banyak sangat blok kat sini memeningkan kepala betul, tak pasal-pasal tidur luarlah aku malam ni kalau tak jumpa rumah," aku mengomel didalam hati. Tiba-tiba seorang kakak menegur aku "adik cari rumah ke," dengan lembutnya dia berkata kepadaku. "Ah-ah tak jumpa pulak bloknya ," aku menjawab. " Sini akak tunjukkan adik blok apa ye," lalu aku tunjukan kunci rumahku yang mempunyai alamat di tempat pegangannya , " owh, blok F kat depan sini je dik," dia memberitahu ku lagi. Aku terkejut " lah rupanya-rupanya aku sedang berdiri di depan blok aku sengal betullah aku ni cari bagai nak gila rupanya depan mata je pun , ish! buat malu je kat depan kakak ni," aku berkata dalam hati. aku mengucapkan terima kasih kepada kakak itu kerana menolong aku mencari rumah. Setelah selesai urusan di asramaku aku harus berjumpa dengan ibu-bapaku untuk mengucapkan selamat tinggal kerana aku kini akan menetap lama di tempat baru aku. " Nanti kat sini belajar elok-elok dah dapat sambung belajar ni jangan sia-siakan ," nasihat ayahku kepadaku. " Insya-Allah pica belajar sungguh-sungguh," jawabku dengan nada sedih kerana akan berpisah dengan keluargaku. Aku salam seluruh keluargaku mak,ayah, kakak, dan adik sebelum mereka bergerak pergi. USIM aku datang tunggullah kedatanganku.......

No comments:

Post a Comment