Monday 27 May 2013

kisah hidupku di universiti

Bab 2


Aku terus melangkah kakiku menuju ke rumah baru yang akan ku duduki selama beberapa bulan bersama dengan kawan-kawan baruku. Setelah sampai aku melihat rumah baru aku ini besar dan boleh memuatkan 8 orang semuanya dengan dapurnya yang luas dan mempunyai 3 bilik. Aku mendapat bilik bernombor 3 nampaknya bilik yang aku duduk ini hanya boleh memuatkan 2 orang sahaja tetapi aku tidak kelihatan siapakah roomate baru aku hanya aku sahaja yang baru sampai. Tanpa melengahkan masa aku terus mengemas pakaian aku dan masukkan di dalam loker sedang aku mengemas tiba-tiba aku teringat akan asrama aku semasa aku bersekolah menengah agama di banting dulu rindunya aku dengan kawan-kawan aku disana. Ini bukanlah kali pertama aku tinggal diasrama boleh dikatakan sudah 6 tahun aku duduk asrama jadi bukanlah sesuatu yang janggal untuk kali ini aku tinggal di asrama nilam court walaupun status aku sudah berbeza iaitu menjadi pelajar universiti.

Beberapa minit sudah berlalu nampaknya kawan-kawan aku daripada bilik yang lain dah sampai dan mereka sedang mengemas barangan mereka ketika ini. Aku terfkir untuk menyapa mereka yalah hendak mengeratkan silaturrahim terus berkenalan dengan sahabat baru. Dengan tidak segan silunya aku terus masuk ke bilik mereka dan menyapa mereka.

“Assalamualaikum, boleh saya masuk ,”
“ waalaikumsalam, masuklah,” jawabnya bersama dengan kawanya yang lain.
“ Terima kasih, nama saya Saidatul Nafisah, saya kawan serumah awak,” sambil tanganku bersalam dengannya.
“oh, saya Siti Asma’a ni kawan saya Asmahani,” dia menyahut salamku sambil  memperkenalkan kawannya kepadaku.
“ Ambil kos apa ye kat sini? saya ambil kos Bahasa Arab,” aku bertanya lagi.
“ Saya dan kawan saya ambil kos Quran Sunnah,” dia menjawab.
“oh, ok nanti kalau ada apa-apa nak mintak tolong jangan segan-segan cakap bilik saya kat depan ni je,”.
“ insya-Allah ….

Selesai bertegur sapa dengan mereka aku terus ke bawah ingin melihat keadaan sekitar di Nilam court ini. Sedang aku berjalan-berjalan tetiba aku terlihat seseorang yang aku kenal, dia seakan-akan kawan semasa aku sekolah menengah dulu. Aku terus pergi menuju kearah dia semakin aku dekat menghampiri dia semakin aku yakin bahawa memang itu adalah dia . Rupa-rupanya bukan aku sahaja yang mendapat tawaran belajar di sini kawan-kawan aku yang satu sekolah dengan aku dulu pun dapat sambung belajar di sini juga nampaknya aku tidaklah keseorangan seperti yang aku sangkakan.

“ Awin!!!
“ lah, kau ke pica ingatkan sapa tadi . kau pun dapat kat sini jugak ke blok mana kau tinggal,”
“ blok f dekat situ,” aku menunjukkan jariku kea rah banggunan yang aku duduk.
“ oh, aku blok b dekat belakang itu,”
“ siapa je lagi yang duduk kat sini kawan-kawan kita yang lain pun sama jugak ke dapat sini,” aku bertanya dengan semangatya.
“Yang aku nampak beberapa orang je tapi aku rasa ramai je kawan kita yang dapat sini,”.
“Ah-ah kan tak silap aku Usim kan rumah kedua Samttar,” .
“Rumah kedua Samttar? Maksud kau,
“ Maksud aku kebanyakkan pelajar Stam kat sekolah kita tu mesti akan dapat tawaran belajar kat sini tengoklah senior kita yang dulu-dulu diorang pun kebanyakkanya belajar kat sini,”
“oh, memanglah Usim ni kan terima semua pelajar Stam walaupun yang dapat keputusan Jaid sekalipun.
“ so, aku tak adalah culture shock sangat yelah dekat sini pun ada ramai orang yang kita kenal dan aku tengok suasana kat sini macam sama je dengan kat sekolah kita semuanya tutup aurat ,”.
“ Baguslah tu mudahlah kita untuk belajar nanti dengan bia’ah yang macam ni,”
“ o.klah awin aku nak naik biliklah dah lama aku kat sini nanti kita berbual lagi,”
“ok ,
“bye, assalamualaikum,” ucapku sebelum pergi.
“waalaikumsalam,” jawabnya.

Aku pun terus naik ke atas setelah selesai berbual dengan kawan lama aku agak rindu jugak dengan dia, yelah dah lama tak jumpa lepas habis stam dalam tempoh 6 bulan kitaorang tak jumpa tu yang banyak cakap tu.

Bersambung…… 

No comments:

Post a Comment